onsdag 13 februari 2008

Guldgrenadill

Min kära väninna Monica tycker att jag som omväxling ska fotografera ovanliga frukter. En bra idé så länge hon inte kräver att jag ska skicka in en bild på en Jackfrukt. Hon berättade att man kan beställa en sådan på Östermalshallen. Att den tillhör tungviktaren bland frukter ( kan väga upp till 50 kg ) undvek hon att nämna. Här en bild av en betydligt lättare och vacker "Guldgrenadill " som är släkt med passionsfrukten. Den har ett guldorange slätt skal som är ganska ömtåligt och sprött. Fruktköttet är lite geléaktigt med små kärnor. Smaken är fyllig och mjuk. Monica, är Du tillfreds med bilden ?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå så gott det ser ut, har aldrig smakat en sådan men passionsfrukten hör till mina absoluta favoriter :-)
Jackfrukt har jag heller aldrig hört talas om?? Finns den här nere i Ystad tro :-0 (troligtvis inte) men 50 kg det låter som en BRA frukt :-))
Kram
Rebecka

Claxel sa...

tack för mailet mamma!
du är duktig som han sa men det visste vi ju redan, kram Carl Axel

Ilva sa...

Det där är goda fast lite svåra att laga till ngt av om jag inte missminner mig, roliga att fotografera är de iallafall!

Randi sa...

Den är söt och god.
Men här i Ystad finns den inte att köpa. Men i K-hamn borde den finnas.
Kram Randi

Karin sa...

Guldgrenadill har jag aldrig testat men efter att ha läst din text och sett din bild blir jag sugen. Det om något är väl ett bra omdöme om bilden!? ;) Får ta mig en tur till Saluhallen och se om jag hittar den.

Ha en fin alla hjärtans dag!
Kram Karin

råttis sa...

Vilken vacker frukt !
Kram Monica

Lapplisor sa...

men men - velk härlig bild du igen knepte ...
jag har smaken direkt i mund :-)
kram Barbara